Zatik consiglia:
Iniziativa Culturale:

 

 

27Febb.2022: Bareigentan یکی از بهترین های فرهنگ عالی و ارزشمند ارمنی ها انسان دوستی و احترام به هم نوع است
Bareigentan
یکی از بهترین های فرهنگ عالی و ارزشمند ارمنی ها انسان دوستی و احترام به هم نوع است که یکی از اصلی ترین اصول اخلاقی ارمنی ها نیز می باشد و درگیری فیزیکی و جسارت تهاجمی در این جامعه کوچک و سالم جایی ندارد که البته در هر جامعه ای افرادی یافت می شوند که تحت فشارهای اقتصادی برای برون رفت خود از وضعیت بحران دست به اعمال ناشایست بزنند؛ ارمنی ها جشن‌های بسیاری دارند که بعضی از این جشن‌ها مذهبی و بعضی دیگر باستانی می باشند و ارامنه از دير باز دارای فرهنگ باستانی بوده اند  و آثار علمی برجامانده نشان از فرهنگ كهن ارامنه در هزاران سال قبل دارد  که فرهنگ و زبان ارمنی اركان حفظ هويت ملی آن ها در تاريخ پر فراز ونشيب انان بوده است  و ارامنه از قدیم با علوم فلسفه ، رياضيات ، نجوم وپزشكی وشيمی اشنا بوده واثار ارزنده ای از خود بجا گذاشته اند؛ به خصوص بعد از قرن پنجم ميلادی با دستيابی به ترجمه آثار ايرانيان ويونانيان حركتی نو در ارامنه آغاز شد ، ارامنه در رشته های معماری ، كنده كاری ، نقاشی وموسيقی وتاتر پيشينه پرباری دارند قلعه ها ، معابد ، كليساها وديگر آثار باستانی موجودر در ارمنستان گويای علاقه مردم به اين هنرها است .
باریگندان نام جشنی است که به ارمنیبه معنی زندگانی نیکو، سرور و شادمانی و فراوانی نعمت است.
 این جشن از جشن‌های پیش از مسیحیت ارمنستان است، و همزمان با جشن ناواسارد برگزار می‌شد و بازیهای نقابدار و انواع پهلوانیها و زور آزماییها در روستاهای ارمنی با آئین ویژه انجام می شد . در دوران مسیحیت پاره‌ای از جشن‌ها، رسوم و سنت‌های دوران بت‌پرستی به حیات خود ادامه دادند. ارمنیان مسیحی نیز همه‌ی آن جشن‌ها را به شکل مسیحی شده نگاه داشتند که جشن "شادمانگی" نیز یکی از آن‌ها بود.
در جشن باریگندان عامهٔ مردم شرکت می‌کردند.
 بعد  از مسیحیت ،  کلیسا این جشن را تائید نمود و زمان برگزاری آن یک روز پیش از روزهء یزرگ یا روزه چهل روزه است  که امسال روزه بزرگ از روز  دوشنبه مورخ بیست و هشتم  فوریه آغاز  می شود بنابراین روز قبل از آن یعنی یک شنبه بیست و هفتم  فوریه بارگندان یا برغندان است . 
از ویژهگی‌های باریگندان برقراری مساوات کامل میان طبقات مردم بود. در آن روزگار همگان آزادی کامل داشتند و اجازه داشتند بی‌پروا، از اعمال بزرگان و توانگران انتقاد کنند.
 ارمنیان اکنون نیز در روز پیش از آغاز ایام روزهٔ بزرگ، جشن باریگندان را برگزار می‌کنند. کسانی که قصددارند روزه بگیرند در این شب سفرهٔ شام را رنگین‌تر و مفصل‌تر از شب‌های دیگر می‌گسترند و با اقوام و خویشان به جشن و سرور می‌پردازند.
در این روز کودکان ارمنی نقاب بر چهره به همراه طبل و برخی ادوات موسیقی به منازل ارامنه رفته و به خواندن آواز و نواختن آهنگ می پردازند و این مراسم به نوعی تداعی کتتدهء آداب باستانی این جشن است و خانواده های ارمنی نیز مبلغی پول به عنوان عیدی به آنها می دهند .
در روز جشن باریگندان جوانان ارمنی دسته‌ای راه می‌اندازند، هر یک از این جوانان لباسی برای خود فراهم می‌سازند و نقابی بر چهره می‌گذارند، طوری‌که شناخته نشوند. دو جوان که یکی لباس عروس و دیگری لباس داماد بر تن کرده، همراه دسته حرکت می‌کنند. آنان به منازل ارمنیان اراک می‌روند و به شادی و نشاط می‌پردازند. صاحبخانه از آنان پذیرایی می‌کند و چنانچه مایل باشد عیدی می دهد.
در تهران،اصفهان، اراک و  ... در مناطق ارمنی نشین کودکان ارمنی دسته‌ای تشکیل می‌دهند و به منازل ارمنیان  می‌روند و به جشن و سرور می‌پردازند.
در در باشگاه ارمنیان، بالماسکه ترتیب داده می‌شود و برخی از شرکت‌کنندگان از نقاب استفاده می‌کنند. کودکان ارمنی جلفا نیز برنامه‌هایی همانند جوانان اراک و تهران اجرا می‌کنند.
جشن باریگِندان یا برغندان از جشن‌های مشترک ایرانیان و ارمنیان است که افزون بر تشابه اسمی، آداب و سنن برگزاری آن‌ها نیز شبیه هم است. برگزاری این‌گونه جشن‌ها بازگوکنندهٔ تأثیر فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان و ارمنیان بر یکدیگر است. این جشن پیش از فرارسیدن ایام روزه برگزار می‌شد و هر دو قوم جشن می‌گرفتند.  این جشن از جشن‌های پیش از پذیرش مسیحیت هم‌زمان با جشن ناواسارد برگزار می‌شد. از نکات قابل توجه این جشن، برابری کامل در آن روز میان قشرها و لایه‌های جامعه و آزادی انتقاد از بزرگان و توانگران بود. در روز باریگندان معمولاً سفره شام رنگین‌تر و مفصل‌تر از شب‌های عادی است. از جمله عادات دیگر این روز استفاده از نقاب و برگزاری شب نشینی با نقاب می‌باشد   .
https://fa.hayazd.com/News/Detail/114648/%D8%AC%D8%B4%D9%86_%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C%DA%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86__%D8%A7%D8%B1%D9%85%D9%86%DB%8C_%D9%87%D8%A7_(_%D8%A8%D8%B1%D8%BA%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86)__Baregentan#

Vartanian

 
Il sito Zatik.com è curato dall'Arch. Vahé Vartanian e dal Dott. Enzo Mainardi;
© Zatik - Powered by Akmé S.r.l.