Zatik consiglia:
Iniziativa Culturale:

 

 

06.Ott.2023: Karabagh non è mai stato parte del territorio Azero
🔴 قراباغ هرگز بخشی از آذربايجان مستقل نبود

🔸️ کنستانتين زاتولين معاون کميته دومای دولتی روسيه در امور کشورهای مستقل مشترک المنافع، ادغام اوراسيا و روابط با هموطنان که توسط دولت نيکول پاشينيان در ارمنستان به عنوان یک فرد نامطلوب شناخته شده است، با اشاره به وضعيت آرتساخ در نتيجه حمله گسترده آذربايجان در ۱۹ سپتامبر در گفتگو با هايک خالاتيان در «آلفا نيوز» گفت: آذربايجان در جنگ ۴۴ روزه ۲۰۲۰ ابتدا در عرصه نظامی و سپس در عرصه ديپلماسی موفق شد، بيش از حد انتظار به دست آورد و پس از آن شروع به فشار بر ارمنستان و قراباغ کرد تا هر چه سريعتر به نتيجه نهايی برسد. در اين ميان اشتهای آذربايجان بيشتر می شد و کار به جايی رسيد که ايروان را آذربايجان خطاب کرد و گفت که بخش اساسی ارمنستان خاک آذربايجان است.به گفته وی، اين واقعيت که علی اف متقاعد شده است که روابط ارمنستان و روسيه از روابط متحدين فاصله زيادی دارد، در آخرين حمله باکو نقش مهمی داشت، زيرا پاشينيان به ويژه در سال گذشته به دليل مشغول شدن به مسائل تغيير جهت گيری سياست خارجی ارمنستان، روابط دو کشور را به ميزان قابل توجهی خراب کرد.

🔸️ کنستانتين زاتولين گفت: « در نتيجه همه اين ها، علی اف تصميم گرفت گره گورديان را قطع کند، زيرا از قبل می دانست که روسيه به هيچ وجه انگيزه ای برای دخالت ندارد و علاوه بر اين، روسيه اکنون درگير يک رويارويی گسترده با غرب بر سر اوکراين است.»

🔸️ وی مجددا يادآور شد که موضع رسمی روسيه اين است که پس از سال ۲۰۲۲ که پاشينيان آرتساخ را به عنوان بخشی از آذربايجان به رسميت شناخت، همه آنچه در آنجا اتفاق افتاد به امور داخلی آذربايجان تبديل شد، زيرا در نتيجه ناگهان مشخص شد که مأموريت صلحبانان روسی در واقع در آذربايجان عمل می کند. اين نماينده روسيه گفت: «اين همان پاشينيان است که قبل از جنگ ۲۰۲۰ همه جا فرياد می زد: آرتساخ ارمنستان است و بس.»

🔸️ نماينده دومای دولتی روسيه در پاسخ به اين سوال که آيا رهبری روسيه خطراتی را که ممکن است به دليل تقويت موقعيت اتحاد ترکيه و آذربايجان در منطقه برای روسيه ايجاد شود، نمی بيند، گفت که: البته می بيند و واضح است که غلبه بر آنها و توانايی حذف آنها چيزهای متفاوتی است.من در تمام اين مدت از حق تعيين سرنوشت مردم قراباغ دفاع کرده ام. من کاملاً متقاعد شده ام که مردم قراباغ در قراباغ حق تعيين سرنوشت دارند و بايد به آن احترام گذاشت.اين حقيقت که اين حق مورد حمله قرار گرفت نتيجه سياست دولت فعلی ارمنستان است و شايد هدف ناگفته آنها از همان ابتدا خلاص شدن از شر قراباغ کوهستانی بوده است.

🔸️ به گفته وی، روسيه در سال ۲۰۲۰ با تلاش برای مداخله در جريان جنگ و جلب موافقت پاشينيان در مورد توقف درگيری ها در زمانی که شوشی هنوز تحت کنترل طرف ارمنی بود، موضع خود را به صراحت اعلام کرد. و ما درک می کنيم که چرا مهم بود، زيرا شوشی بالای سر استپاناکرت آويزان است و تصور اينکه شوشی را می توان به اين شکل ناروا به دشمن سپرد، در مغز نمی گنجد. و من آن را چيزی جز خيانت نمی‌نامم، زيرا در آنجا جنگی در کار نبود، شوشی واگذار شده است، واگذار شده است پس از اينکه رئيس جمهور پوتين پيشنهاد توقف درگيری ها را داد، اما پاشينيان نپذيرفت.

🔸️ وی همچنين قبول کرد که فدراسيون روسيه آنطور که بايد به تعهدات خود به ويژه در مورد بسته شدن کريدور لاچين عمل نکرده و موضع و اقدامات آنها در اين زمینه آنچنان که بايد سختگيرانه نبوده است.زاتولين افزود: «فدراسيون روسيه در رعايت نکات اعلاميه ۹ نوامبر ثابت قدم نبوده است. ما به هيچ نيرويی متوسل نشديم، اميدوار بوديم در پشت ميز مذاکرات به تفاهم برسيم. اکنون می توان آن را به روش های مختلف ارزيابی کرد. فکر می کنم بايد دندان نشان می داديم و با وجود نداشتن دستور، بايد دست به اقدامات خاصی می زديم. و بايد در مرحله ای که به اصطلاح محيط بانان در آنجا ايستاده بودند،از بسته شدن کريدور لاچين جلوگيری می شد. از سوی ديپلمات‌های ما، من اين را باج دهی به آذربايجان می‌دانم، اگرچه می‌دانم که اين کار برای رد امکان گشودن جبهه دوم در قفقاز انجام شد. اين واضح است، آنها از آن سوء استفاده می کنند و ما را با آن سياه نمايی می کنند.»

🔸️ اين سياستمدار خاطرنشان کرد، بله، در عين حال اتباع خارجی روسيه از جمله عوامل آذربايجانی- ترکيه ای نيز وجود دارند که از آن استقبال می کنند. زاتولين گفت: «همه ما نام خانوادگی آنها را می دانيم: مارکوف، ماکسيم شوچنکو که از روسيه متنفراست و ديگران. اين افراد اکنون در تلاشند تا اين ايده را در جامعه روسيه ايجاد کنند که ما نمی توانيم متحدی بهتر از آذربايجان داشته باشيم...»

🔸️ به گفته وی، کاری که آذربايجان اکنون در قراباغ انجام می دهد، همان خط ترکيه در زمان نسل کشی است: برچيدن دولت، تحويل شرکت کنندگان در عمليات های جنگی، خلع سلاح.علاوه بر سلاح، دومين تضمينی که آنها می خواهند از بين ببرند، حق تعيين سرنوشت آرتساخ است. آذربايجانی ها می گويند که عمليات ضد تروريستی را برای بازگرداندن نظم قانون اساسی آغاز کرده اند.بحث در مورد چيست… اگر منظور از نظم قانون اساسی است که در آذربايجان شوروی وجود داشت، قراباغ کوهستانی وضعيت يک منطقه خودمختار را داشت. و اگر در مورد آذربايجان مستقل صحبت می کنيم، قراباغ هرگز بخشی از آذربايجان مستقل نبوده است و قانون اساسی آذربايجان را به هيچ وجه نمی توان به افرادی که در تصويب آن شرکت نکرده اند تعميم داد. برای اين منظور بايد اطمينان حاصل شود که وعده های آذربايجان در مورد زندگی خوب ارامنه در آذربايجان توسط وضعيت تأييد می شود، در غير اين صورت معلوم می شود که ارمنی ها خلع سلاح می شوند، سپس سر بريده می شوند و سپس می گويند: شما خوب زندگی خواهيد کرد.

🔸️ کنستانتين زاتولين در پاسخ به اين اظهارات که بسياری از نمايندگان بلندپايه مقامات جمهوری ارمنستان روسيه را به راه اندازی يک جنگ ترکيبی عليه ارمنستان متهم می کنند، اظهار داشت: «نمايندگان گروه حاکم تلاش می کنند بزدلی و خيانت خود را به گردن ما بياندازند و تمام مسئوليت اتفاقات رخ داده را بر دوش فدراسيون روسيه می اندازد».

🔸️ زاتولين گفت: «آنها با اظهارات قبل از جنگ خود شهروندان جمهوری ارمنستان را گمراه کردند، در قراباغ نيز از طريق فرستادگان خود همين کار را کردند. در نتيجه، آرائیک هاروطونيان در آنجا به قدرت رسيد که به وضوح شريک پاشينيان بود و در نهايت به طرز ناپسندی استعفا داد. آنها ارمنستان را از فرماندهان با تجربه محروم کردند، ارتش را تحقير کردند و دقيقاً در نتيجه چنين نتيجه ای در نتيجه عمليات نظامی به ثبت رسيد، اگرچه قبل از آن ارتش ارمنستان يکی از قوی ترين ارتش های ماوراقفقاز به حساب می آمد. علاوه بر اين، در طول جنگ برای پيروزی بسيج اعلام نکردند. اما حالا می گويند چرا روسيه کاری نکرد.»

🔸️ زاتولين در پايان می گويد: «ما می‌دانيم که اگر اوضاع به همين منوال بماند، ترکيه تا دريای خزر پيشروی می‌کند و از آنجا مرزهای داخلی و مناطق ما با جمعيت مسلمانشان که تبديل به موضوع تبليغات هم می‌شوند،خيلی دور نيست. تاتارستان، باشکريا، ياکوتيا با توجه به اشتراکات فرهنگی، مذهبی،سياسی و ساير نقاط جهان ترک اهداف کاملا مناسبی هستند. با در نظر گرفتن اين واقعيت ها،فدراسيون روسيه بايد علاقه مند به ماندن ارامنه در قراباغ باشد، بايد آنها را از تحقير بيشتر و تبعيد از سرزمين های خود محافظت کند. اين بايد مسئله پرسنل نظامی و ديپلمات های ما باشد.»

👈 منبع:
https://hayeli.am/?p=729963&l=am
👈 ترجمه: موسسه ترجمه و تحقیق هور
✅ وب سایت موسسه هور:
hoosk.ir
✅ اینستاگرام موسسه هور
https://www.instagram.com/hoosk.ir/
✅ تلگرام موسسه هور
https://t.me/hooskonline
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0jUo28KNyTU5Nf8JuK7aJ8RwPCoJm4Rm96piDMwnDuN9iJUsu9Tzj9PuqEJiQats1l&id=100066378595046

Vartanian

 
Il sito Zatik.com è curato dall'Arch. Vahé Vartanian e dal Dott. Enzo Mainardi;
© Zatik - Powered by Akmé S.r.l.