Zatik consiglia:
Iniziativa Culturale:

 

 

08.Agos.2029: Prima Chiesa Armena nel 1808 a Tehran Chiesa San Bartolomeo e San Tadeo - in Bazar Molavi
کلیسای تادئوس بارتوقیموس مقدس مسما به نام دو تن از حواریون حضرت مسیح است.
بنای آن در سال 1808 میلادی (1223 ق) به دست ده خانوار ارمنی (معروف به جام بران)، که به دستور فتحعلی شاه قاجار از جلفای اصفهان برای شیشه بری قصرهای سلطنتی (کاخ گلستان فعلی) به تهران آمده بودند، انجام گرفته است. بانیان اصلی کلیسا دو فرد نیکوکار به نام های استاد خاچیک و استاد هارطون معروف به جام بران می باشند و مدفن آنها در مدخل کلیسا قراردارد.
مساحت تقریبی کلیسا و نمازخانه حدود 220 متر مربع است و از صحن آن به دلیل اینکه نخستین و تنها ترین مکان مناسب در آن زمان بود، برای تدفین مسیحیان در تهران استفاده شده است.
بسیاری از شخصیت های سیاسی و فرهنگی خارجی از جمله سفرای روسیه، انگلستان و همچنین اسکندر، شاهزاده گرجستان، چارلز اسکات فرزند دوم سروالتر نویسنده شهیر انگلیسی، چارلز آلیسون فرستاده ویژه مختار دربار انگلستان در ایران و داود خان طبیب نظام، که هنگام معالجه بیماران مبتلا به طاعون خود نیز گرفتار این بیماری شد و از دنیا رفت، در صحن این کلسیا به خاک سپرده شده اند.
در سال 1970 میلادی (1349 ش)، هنگامی که دیوارهای کلیسا را رنگ می زدند، گچ روی دیوارها فرو ریخت و قسمتی از تصویرهای نقاشی شده در زیر گچ ها نمایان شد. این تصویرها همه یک شکل اند و عبارتند از: گلدان گلی با گل و بوته و پرندگانی به شکل طوطی که رنگ آنها از عصاره گیاهی است.
این بنا بتاریخ 26/7/87 به شماره ی 2500 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
آدرس: خیابان مولوی، چهارراه مولوی، بازار حضرتی، کوچه ارامنه
زمان بازدید از این کلیسا جمعه اول هر ماه میلادی به جز ماه ژانویه بین ساعت 10 تا 11:30 می باشد.

Vartanian

 
Il sito Zatik.com è curato dall'Arch. Vahé Vartanian e dal Dott. Enzo Mainardi;
© Zatik - Powered by Akmé S.r.l.